לרשותכם גם בפייסבוק

כתובתינו

גלגלי הפלדה 20, הרצליה נווטו אלינו

תפקידו של ממונה בטיחות

חלק בלתי נפרד מתפקוד תקין של ארגונים ומפעלים מחייב התייחסות לנושא הבטיחות. ממונה בטיחות הוא בעל מקצוע אשר עבר הכשרה לעסוק בתחום ועליו לקחת אחריות גם מבחינה חוקית וגם מבחינה מוסרית לבטיחות העובדים במקום.

העבודה כממונה על הבטיחות לא נעשית כדי לשמור על החוק בלבד אלא כוללת שליחות של ממש. מי שעוסק בתחום חייב להבין כי באפשרותו להציל חיים ולהשפיע על הבטיחות במקום. תפקוד נכון של הממונה יכול להשפיע על חייהם של אנשים, אילו אשר עובדים במקום ואילו אשר באים לבקר בו.

מיהו ממונה בטיחות ואיזו הכשרה נדרשת כדי לעסוק בתחום?

ממונה בטיחות, כמו יועץ בטיחות הוא בעל מקצוע אשר עבר הכשרה בתחום וקיבל תעודה המאפשרת לו לעבוד בתחום. הקורס אותו יש לעבור מיועד למהנדסים ובעלי תארים רלוונטיים בעלי ניסיון של שנתיים בתחומם או הנדסאים בעלי ניסיון של שלוש שנים ויותר.

    מלא/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

    ּ

    בסיומו של הקורס, עוברים המשתתפים בחינת הסמכה ומכאן אפשר להבין כי על הממונה להחזיק בתעודה מטעם משרד התמ"ת. ממונה שעבר הכשרה קיבל את הידע הנדרש בתחום הבטיחות, עבודות גידור, סכנות החשמל, כיבוי ובטיחות אש, ארגונומיה, סכנות באזורים כימיים, חוקים ותקנות בבטיחות ועוד.

    כמובן, הבחירה בממונה חשובה מאד ובמיוחד כאשר יש צורך במיקור חוץ והזמנת שירות מחברה חיצונית, יש לבחור בחברה שיכולה להעמיד לרשותך ניסיון רב וידע מעמיק בעולם הבטיחות. חברת פתרונות הנדסה ובטיחות מתמחה בתחום זה שנים רבות ומעמידה לרשותך מהנדסים בעלי תואר שני, עם ניסיון עשיר ותשמח לבחון יחד איתך את השירות הנדרש לך.

    תפקידו של ממונה בטיחות

    התפקיד של הממונה על הבטיחות הוא לדאוג לשלום העובדים ומקום העבודה. על בעל המקצוע לזהות כשלים ולמנוע אסונות על ידי מתן המלצות ועצות שאותם יוכל המקום ליישם כדי ליצור סביבה בטוחה. מבחינת החוק, נקבע כי על הממונה לבצע את הפעולות הבאות:

    • איתור מפגעים – על הממונה לאתר את כל המפגעים הנמצאים במקום ולהתריע עליהם לגורם הרלוונטי.
    • בניית תכנית שנתית – התפקיד של הממונה הוא לבנות תכנית לניהול הבטיחות וזו תתבצע באופן נקודתי בהתאם לפעולות המתקיימות במקום והסיכונים שנמצאו בו.
    • בדיקת תנאי הבטיחות – אחד מתפקידיו של ממונה בטיחות הוא לבדוק את תהליכי העבודה המתקיימים במקום, לזהות אם קיימים כשלים או פעולות שיכולות לגרום לפגיעה בעובדים ובסביבתם ולהתריע על כך. על הממונה לוודא כי העבודה מתבצעת בהתאם לחוק.
    • הפחתת סיכונים – במסגרת התפקיד, על הממונה לבחון את השטח ולבדוק שאכן המקום השתמש בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על העובדים במקום. למשל, עליו לבדוק כי חיבורי החשמל תקניים, שישנם כפתורי חירום למכונות ועוד.
    • הדרכות – חלק בלתי נפרד מהפיכת המקום לבטיחותי הוא הנחייה של העובדים כיצד לפעול ביום יום וכיצד להתנהל במקרה של אסון. התפקיד של הממונה הוא להעביר את ההדרכות לעובדים.

    בנוסף לתפקידים אילו, על ממונה בטיחות לדאוג לספק דו"ח במקרה של תאונות עבודה לאחר מחקר יסודי של התנהלות הדברים שהובילו לתאונה והסקת מסקנות כיצד אפשר יהיה בעתיד למנוע חזרה של תאונה דומה.

    בדיקה במקרה של חשיפה לסכנה בריאותית

    אחד מהתפקידים של הממונה הוא לבדוק כי סביבת העבודה משרתת את העובדים בצורה הטובה ביותר מבחינה בריאותית. ברגע שהעבודה כוללת התעסקות עם חומרים מסוכנים, ברור כי יש צורך לבדוק באיזה ציוד משתמשים העובדים ואילו בדיקות עליהם לעבור, אך זהו אינו המקרה היחיד בו מטפל ממונה בטיחות.

    ישנם מפגעים אשר קשה לשים לב אליהם כמו במקרה שמקום העבודה אינו מתאים לעובדים מבחינה ארגונומית. ישיבה לא נכונה מול שולחן העבודה, כפתורים שאינם נגישים והרמת משאות שאינם מתאימים ליכולת העובד. כל אילו ועוד מחייבים התייחסות וזהו התפקיד של הממונה לזהות כי מדובר במפגע, להצהיר על כך ולתת את המלצותיו כיצד לפעול על מנת למנוע בעיות בריאותיות של העובדים.

    מכאן, אפשר להבין כי התפקיד של הממונה הוא מורכב הרבה יותר מכפי הנראה לעין וכי עליו לזהות מפגעים גם במקומות שנראה שהעבודה שבהם היא שגרתית לחלוטין. המטרה של כל מקום עבודה היא לשמור על בריאות ובטיחות העובדים ולשם כך חשוב שהממונה על הבטיחות יבצע את עבודתו מתוך שליחות וישים לב לכל פרט המתקיים בסביבת העבודה.

    הכנה לקראת מצבי חירום

    התנהלות היום יום חייבת להיות שגרתית וללא כל דאגה, אך עם זאת, כל מקום עבודה צריך להכיר בעובדה שאסונות יכולים לקרות ולדעת כיצד יש לפעול בבוא היום אם יהיה צורך בכך. הרגע שבו קורה אסון כמו פיצוץ חומרים, דליקה, שריפה גדולה ואפילו מלחמה, הוא לא הרגע להתחיל להתארגן ולחשוב מה יש לעשות.

    הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אסון היא להכין תיק שטח במקצועיות והקפדה יתרה. את ההכנה של התיק תבצע לרוב חברה המתמחה בתחום כמו חברת פתרונות הנדסה ובטיחות. במהלך יצירת התיק החברה בוחנת את כל המרכיבים שקיימים במבנה לרבות הפתחים הקיימים, פתחי החירום, מערך כיבוי האש, מיהם אנשי המפתח שייקחו על עצמם תפקיד בעת אסון ועוד. את התיק מכינה החברה עבור מקום העבודה ועבור כוחות ההצלה.

    חשוב לדעת כי במקרה של אסון כוחות ההצלה משתמשים בתיק השטח והוא מסייע להציל חיים. לכן, יש להתייחס אל מקרי אסון כאפשרות שיכולה להתרחש ולבצע את התיק בצורה הטובה ביותר ולעדכן אותו אם התרחשו שינויים במבנה.

    היתרונות של ממונה בטיחות המגיע מחוץ למקום העבודה

    ממונה בטיחות אשר מגיע לייעץ לחברה, למפעל או לארגון, יכול להביא איתו יתרונות רבים, בהם:

    • מקצועיות בלבד – לממונה אשר אינו עובד במקום אין כל קשר עם העובדים וההנהלה ולכן הוא מביא את הפן המקצועי בלבד לתהליך העבודה. כתוצאה מכך שהמקצועיות היא הערך המוביל, תוך זמן קצר אפשר להבטיח את בטיחות מקום העבודה ולהבטיח סביבה ראויה לעובדים, להנהלה ולכל מי שמסתובב באזור.
    • הדרכה חיצונית – פעמים רבות העובדים נוטים להיות קשובים לאנשי מקצוע מומחים המגיעים מחוץ לארגון. לעובדים יש חלק מרכזי ביצירת מרחב בטוח ושמירה על עצמם וחשוב להעביר להם את ההדרכה בצורה מקצועית, עם דוגמאות לפי הצורך וכך שיוכלו ליישם את ההנחיות.
    • מיקוד בצורך של המקום – המטרה של ממונה בטיחות חיצוני היא לבצע את העבודה בצורה היעילה ביותר וליצור מקום בטוח אשר תואם את דרישות הארגון. התפקיד של הממונה הוא לבצע את העבודה בזמן קצר ולהתמקד אך ורק בתחום הבטיחות.

    נשמח לעמוד לרשותך

    חברת פתרונות הנדסה ובטיחות שמה לעצמה למטרה לקדם את תחום הבטיחות בארץ. אנו פועלים מתוך שליחות ומאמינים כי יש ביכולתנו למנוע אסון ולהפחית נזקים במקרי חירום שאינם בשליטתנו. החברה מעמידה לרשותך בעלי מקצוע מומחים בתחום הבטיחות.

    הניסיון שלנו בא לידי ביטוי ביכולת לראות את הפרטים הקטנים ביותר ולהתאים עבור מקום העבודה את מערך הבטיחות הראוי, היעיל והחסכוני ביותר. היכולת לספק את כל השירותים הנדרשים לך תחת קורת גג אחת מאפשרת לך לחסוך את התקשורת עם מספר אנשי מקצוע ולקבל את הפתרונות הנכונים והיעילים ביותר עבורך כשהתוצאה היא יצירת סביבת עבודה בטוחה.

    נשמח לעמוד לרשותך דרך יצירת קשר או בהשארת פרטייך באתר ולבדוק יחדיו מהו השירות הנדרש לך.

    למעלה

    בין לקוחותינו

    השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

      ּ